تفکر نوین



  چگونه خود را بشناسم؟ ...

به نام خدا

سلام باز هم شبی دیگر خداوند به من توفیق زنده موندن داد تا بیشتر ارزش خودم را بدانم …خوب همونطور که قول داده بودم امشب مرحله دوم از سلوک رو بیان می کنیم.دیشب در مورد عزم و تصمیم مطالعه کردیم و متوجه شدیم تا زمانی که عزم و تصمیم به کاری نداشته باشیم هیچ وقت نمی توان به موفقیت دست پیدا کنیم.

2)انتخاب معبود:

امشب مرحله دوم که «انتخاب معبود» هست رو بیان می کنیم.

دومین مرحله بعد از عزم و تصمیم که باید در مورد آن تامل کرد؛ معبود هایی است که دنبال وصال و لذت قرب به آن ها هستیم.آیا این معبود ها ارزش سرمایه گذاری را دارند؟باید نگاه جامعی نسبت به آن ها داشت و چهره ی جامع آن ها را شناخت. ممکن است دیدن تنها یک چهره از چیزی، ما را فریفته ی آن کند،در حالی که دیدن مجموعه وجودی آن، ما را متنفرسازد.معبود هایی که انسان از سر غفلت به آن دل می دهد.

انسان همراه با لذت و رنج هاست؛ اگر این دو حالت از او گرفته شود، از حرکت می ایستد.اگر هیچ حبی در انسان نباشد،لذت هم به نقطه ی صفر می رسد.اگر هیچ چیز را دوست نداشته باشد، از هیچ چیزی هم لذت نمی بردو برای هیچ چیز هم رنج و زحمت نمی کشد؛ چون فراق و وصال در نظر او تفاوتی ندارد. باید ببینیم سرمایه های حب رو به پای چه کسی می ریزیم؛به چه چیزی دل می بندیمو از آمدن ه چیز هایی خوشحال و از رفتن چه چیزی نگران می شویم.مگر می شود دنیا و نفس خود را عبادت کرد؟ بله ؛گاهی همین معبود ها انسان را به چه لذت ها و گاهی به چه خفت ها دچار نکردند.برای رهایی از اینبند ها؛ باید دید هر یک از این معبود ها چه چیزی از انسان را می گیرند و چه چیزی به او می دهند، باید نگاه واسعی به آن ها داشت و آن ها را قیمت گذاری کرد.

1_2)ملاک گزینش معبود:

یکی از نقد هایی که قرآن به آن اشاره می کند، آین است که «آیا این معبود ها جاویدان هستند یا افول می کنند؟ اشاره به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام.

اگر معبودی افول داشته باشد، ارزش دل سپردن ندارد؛ مومن این گونه نیست در بهار خوشحال و در پاییز مایوس باشد؛ انسان موحد در پاییز به شکلی مبتهج است و در بهار به شکلی دیگر؛ بهار و پاییز را آیات حق می داند و در هریک از آن ها بهنوعی بهره مند می شود. در بلا به نحوی و در نعمت به نحو دیگری بهره مند است؛ انسانی که می فهمد برای پاییز و بهارش تلاش می کند.اما اگر کسی در بهار دلخوش و در پاییز غصه دار است؛ گاهی مغرور و گاهی مایوس خواهد بود.

از گوناگونی ها و اختلاف ها فهمیده می شود که خدا قصد دارد در هر چیزی خود را به آدمی نشان دهد تا هرگز از او غافل نباشد.

2_2)فواید شناخت معبود الهی:

توجه به تحول معبودها دو خاصیت دارد: اولا؛ انسان وقتی می بیند که معبودش متحول می شود، دل از آن بر می دارد.در نظر انسان لذتی که تمام می شود، ارزشی ندارد.با نگاه جامع انسان می فهمد که پدیده ای که افول کند موجب غصه می شوند و وقتی هم که هستند، خوف وناامنی با خود می آورند.

ما معمولا در دنیای متحول روی امواج خانه می سازیم؛به محض ساختن خدای متعال آن را خراب می کند. دوباره جای دیگری می سازیم باز هم خدا آن را خراب می کند!!! اگر عاقل باشیم، پس از خراب شدن،دوباره آن را نمی سازیم. اگر از روی موج پا برداریم، خداوند ساحل را به ما نشان می دهد.

البته لازمه بگم همه ی این ها جز با عزم و تصمیم ایجاد نمی شوند و به اجبار نیستند باید نگاهمان رو به اطراف بازتر کنیم و بر اساس عقل تصمیم بگیریم.

3_2) شروع جهاد اکبر با انتخاب خدای:

این مقایسه ها مقدمه ی یک انتخاب است؛ انتخاب خدای متعال به عنوان معبود، که نقطه ی آغغاز ورود به میدان جهاد اکبر محسوب می شود.نفس انسان او را به سمت دنیا می کشد اما اگر انسان مصمم باشد یه سوی خدا حرکت می کند،ولایت اولیای حق در باطن او جاری می شود و او را از گرداب های نفسانی رهایی می بخشد.در یک سو میدان مبارزه، نفس و ابلیس و جنود او قرار گرفته اند؛ در طرف دیگر خدای متعال و نبی اکرم صلی الله علیه و آله و جنود ایشان حضور دارند. «جنود عقل» مصداقی از جنود رسول الله صلی الله علیه و آله و «جنود جهل» مصداقی از جنود ابلیس هستند ام تا زمانی که میل و تصمیم برای حرکت به سوی خداوند نباشد هیچ مجاهده ای در باطن انسان شکل نمی گیرد.

خوب دوستان تا اینجا باهم پیش رفتیم و متوجه شدیم که هیچ چیزی بدون عزم و تصمیم ایجاد نمی شود؛ حتی جنگ باطنی.

تا فردا شب با مرحله بعدی که محاسبه هست پیش میریم …شب خوبی داشته باشید…خدا نگهدار

 

موضوعات: اخلاقی
[یکشنبه 1399-05-12] [ 01:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چگونه خود را بشناسم؟ ...

به نام خدا

سلام دوستان و همراهان عزیز از امشب میخوام یک تراژدی رو شروع کنم و اون هم راههای سیر و سلوک رو از کتاب بسیار زیبای سیر و سلوک در زیارت عاشورا رو به صورت خلاصه در اختیار شما دوستان قرار بدم.از همراهی شما سپاسگذارم…

بریم ببینیم چطور میشه راههای سیر و سلوک رو پیدا کنیم…

شروع میکنم به نام الله و به یاری امام حسین علیه السلام و به پشتوانه امام زمان ارواحنا فداه.

سیر و سلوک نوع اول شامل چند مرحله است:

1) عزم              2)انتخاب معبود             3)محاسبه           4) توبه           5) اعتدال و تذکر

امشب میخوام در مورد اولین مرحله یعنی «عزم» با شما صحبت کنم….

در این مرحله از سلوک باید به مرحله عزم و تصمیم رسید؛ انسان باید بخواهد تصمیم بگیرد و به سوی خدا برود و قرب او را انتخاب کند؛ در غیر این صورت حتی با وجود همه ی توفیقات،نعمت ها،و هدایت ها، این راه طی نمی شود؛ یعنی همه توفیقات الهی از جمله انبیا و اولیا می آیند، اما انسانی که مصمم نیست، راه دیگری را انتخاب می کند.

اگر انسان به راستی بهمرحله عزم برسد، در ادامه به قدم های بعد نیز می رسد. این عزم با تفکر و تامل به دست می آید؛ بزرگان فرموده اند تفکر باید از توجه به سرمایه های محرز و محتمل شروع شود؛ اگر انسان قدر این سرمایه ها را نشناسد، طبیعی است که به تصمیمی برای تجارت های بزرگ نمی رسد.اگر انسان به سرمایه های خود توجه نکند،برای انتخاب مقاصد بلند و تجارت های رفیع آماده نمی شود. اگر خود را در حد و اندازه ی دنیا،یا یک توده ی ماده یا هفتادیا هفتاد سال عمر، یا غرایز و شهوات بداند و استمرار وجود خویش را بیش از این دنیا تا قیامت و بعد قیامت نبیند و حد وجودی خویش را که می تواند از همه نعلقات فراتر رود و به مرحله ی فراقت و زهد از تعلقات برسد و به تعلقات بزرگ تر دست یاید،نشناسد، به طور طبیعی به دلیل نشناختن سرمایه های قطعی و محتمل، موفق به تجارت های بزرگ نمی شود.

بگذارید بایک مثال خیلی ساده از چند نگاه براتون بازگو کنم…..خسته که نشدی….پس ادامه میدیم…

اگر انسان سکه ای پیدا کند و احتمال دهد که قیمتی است،به محض این احتمال ،نوع نگاهش به آن سکه تغییر می کند و دیگر آن را به راحتی معامله نمی کند.با همین احتمال جست و جوی خود را شروع می کند؛ سکه را به اهل خبره نشان می دهد تا قیمتش را بفهمد؛ اما همین سکه گران قیمت از نظر یک کودک، باپول مسی تفاوت ندارد!!! …. انبیای الهی در قدم اول، انسان را متوجه سرمایه های وجودی او می کنند و می فرمایند شما بیش تر و بزرگ تر از دنیا هستید.

ما نباید از سرمایه هایی که خداوند به ما داده است، غافل شویم؛ استعدادهای فراوانی که استعداد لقاء هستند را زیرپا بگذاریم …

تا اینجا که سخت نبود در یک جمله برای خودم ارزش قائل بشم

 

خوب دوستان فردا شب منتظر ما باشید تا با مرحله دوم سیر سلوک آشنا بشیم …شبتون سرشار از رحمت الهی …خدانگهدار

 

موضوعات: اخلاقی
[شنبه 1399-05-11] [ 01:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  منتخب از سخنان امام علی علیه السلام ...

روش زندگي با مردم : با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند. (حكمت 10)

 

روش برخورد با دشمن: اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانة پيروزي قرار ده. (حكمت 11)

 

آيين دوست يابي : ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. (حكمت 12)

 


روش استفادة از نعمت ها : چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي نعمت ها را از خود دور نسازيد. (حكمت 13)

 

روش ياري كردن مردم :از كفارة گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.(حكمت 24)

 

ترس از خدا در فزوني نعمت ها : اي فرزند آدم ! زماني كه خدا را مي بيني كه انواع نعمت ها را به تو مي رساند تو در حالي كه معصيت كاري، بترس.(حكمت 25)

 

اعتدال در بخشش و حسابرسي : بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش اما سخت گير مباش. (حكمت 33)

 

ضرورت ترك آداب جاهلي : (در سر راه صفين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده، و پيشاپيش آن حضرت مي دويدند. فرمود: چرا چنين مي كنيد؟ گفتند: عادتي است كه پادشاهان خود را احترام مي كرديم، فرمود: )به خدا سوگند ! كه اميران شما از اين كار سودي نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مي افكنيد و در آخرت دچار رنج و زحمت مي گرديد، و چه زيانبار است رنجي كه عذاب در پي آن باشد، و چه سودمند است آسايشي كه با آن، امان از آتش جهنم باشد.(حكمت 37)

 


ارزش ها و آداب معاشرت با مردم : به فرزندش امام حسن فرمود: پسرم ! چهار چيز از من ياد گير (در خوبي ها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل مي كني زيان نبيني:

 

الف- خوبي ها

1- همانا ارزشمند ترين بي نيازي عقل است، 2- و بزرگ ترين فقر بي خردي است، 3- و ترسناك ترين تنهايي خود پسندي است، 4- و گرامي ترين ارزش خانوادگي، اخلاق نيكوست.

 

ب- هشدارها

1- پسرم ! از دوستي با احمق بپرهيز، چرا كه مي خواهد به تو نفعي رساند اما دچار زيانت مي كند.

 

2- از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز داري از تو دريغ مي دارد.

 

3- و از دوستي با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايي تو را مي فروشد.

 

4- و از دوستي با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند، دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مي نماياند.(حكمت 38)

 

 

جايگاه واجبات و مستحبات : عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجب زيان رساند.(حكمت 39)

موضوعات: بدون موضوع, مدهبی, اخلاقی
[سه شنبه 1399-01-26] [ 12:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت
 






اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




جستجو







بارش خدا دوستت دارم








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31